...Loading...
קבל מחיר הכי טוב שיש!

קורסי צלילה, טיולי צלילה,
קורסים לצילום תת מימי

השאירו פרטים ונחזור אליכם
עם הצעת מחיר!

שם:
טלפון:
הצעת מחיר ל:
דוא”ל:
הערות ובקשות מיוחדות:
...טוען...

עין הדג

צילום מתחת למים דורש מיומנות (איזון מושלם), מצלמה, עדשות ומבזקים (כולם יקרים). על מה כדאי לשים את הפוקוס? באיזה סוג תאורה כדאי להשתמש ומה לעשות עם הצמצמים? מדריך לעולם המקרו
 
מאת דוד פילוסוף

צילום תת-מימי הוא אחת מהפעילויות המאתגרות ביותר שאפשר להוסיף לצלילה. לא רק שצריך לשלוט באיזון, לדאוג לבן הזוג שלך ולהתחשב בבעלי החיים הימיים, אתם גם צריכים להפיק תמונות מוצלחות.
זו הסיבה שצלמים מתחילים מעדיפים להתמקד בצילום מקרו. זה פשוט יותר, הטכניקות והמשתנים הרבה יותר נשלטים, כך שהסיכוי להגיע לתוצאות טובות יותר הוא בהישג יד.

יחס נכון
המונח "מקרו" מתייחס להגדלת היחס של התמונה הסופית. בדרך כלל היחס הוא 1:4 (רבע מהגודל האמיתי על הסרט) עד ל-1:1, או אפילו 2:1 (גודל טבעי או כפול מהגודל הטבעי על הסרט). אפשר להגיע גם להגדלות בקטגוריית הסופר מקרו עד ליחס של 5:1, והקטגוריה הזאת נהיית יותר ויותר פופולארית בקרב צלמים תת-מימיים שמחפשים אתגרים חדשים.
בעלי מצלמת sea & sea יכולים לבחור בין עדשות תקריב בתוספת מסגרות בטווח שבין 1:4 ל-2:1.
אלה מורכבות על קדמת העדשה הקבועה של 35 מ"מ וניתן להוריד אותן גם מתחת למים. זה מאפשר צילום של אובייקט גדול יותר, שלפתע הופיע במים.
בעלי הניקונוס יעשו בחוכמה אם יבחרו בטבעות מקרבות, אלו מותקנות בין גוף המצלמה לעדשה וקיימות בטווח של 1:4 עד 2:1.
במערכת צילום מקרו של ניקונוס, אין אפשרות בחירה והחלפה מתחת למים, והצלם חייב להחליט לפני הירידה למים באיזו עדשה הוא בוחר לכל הצלילה.
לצלם שמשתמש במצלמות בתוך מארז, מערכות העדשות העומדות לרשותו נותנות לו עדשות מקרו היכולות להתמקד מאינסוף ל-1:2 או 1:1, כך שאין הגבלה ואין צורך בבחירה מוקדמת. העדשות העומדות לרשותכם הן בטווחים הבאים: 60-50 מ"מ, 105-90 מ"מ ו-200-180 מ"מ. ההבדלים הם מרחק ההתייצבות מנושא הצילום בהגדלה מקסימלית לגודל התמונה בהגדלה מינימלית.

קטן זה נוח
צילומי מקרו מחייבים שימוש בתאורה מלאכותית והפתרון האידאלי הוא פלאש קטן. אם יש לכם פלאש גדול יותר, הוא פחות נוח וצריך ללמוד לתרגל צילום של מספר נושאי מקרו על מנת לפתח מיומנות בעיקר בכל הקשור במקומות שקשה להתקרב לנושא והפלאש פיזית יכול להפריע לנו.
מצב של TTL בפלאשים הוא אידיאלי לצילומי מקרו. כל אשר עלינו לעשות הוא לדאוג שהאובייקט אותו בחרנו ממלא היטב את הפריים. מערכת ה- TTL תעשה את עבודת החשיפה האופטימלית. היא יודעת לקרוא את כמות האור אשר צריכה להגיע לחשיפת הסרט ואז להפסיק את פעולת הפלש.
מצלמות sea & sea מגיעות עם פלאש מובנה במצלמה, אך ממש לא מומלץ להשתמש בו. עדיף להשתמש בפלאש חיצוני בדומה לניקונוס או למצלמות המופעלות מתוך מארז אטום.
רצוי להאיר את האובייקט מכמה זוויות כולל תאורה אחורית. כדאי לנסות ולראות את התוצאות.

מקסימום עומק
תוכלו להתאים את פתח הצמצם הרצוי לעבודה עם כל פלאש במהרה, אם תתנסו במספר נסיונות עם צמצמים שונים. נסו את מפתח הצמצמים הקטנים יותר (f16, f22, f32 למשל) איתם תגיעו למקסימום עומק שדה.
אחת הבעיות בצילום מקרו, ולא משנה איזה מערכת מקרו תבחרו, עומק השדה הוא ממש קטן, לעתים פחות מ-12 מ"מ. בחירת המיקוד הופכת לחשובה בבחירת הנושא לצילום: האם כל האובייקט יהיה בטווח המיקוד או שמא רק חלקו, וזאת כדי לתת עוצמה לצילום.
בהתחלה, ודאי תמצאו שהמצלמה האמפיבית, עם המסגרת החיצונית, היא מאד ידידותית. שמים את הנושא במרכז, והופ - זה בדרך כלל עובד. למרות זאת, כדאי שתלמדו כמה כללי יסוד ותצליחו בכל פעם. נקודת המיקוד היא בדיוק בין מוטות המסגרת. אם הנושא זז קדימה בין המוטות או אחורה, הוא לא יהיה ממוקד. בנוסף, זכרו שהמסגרת יותר גדולה ממסגרת התמונה, על מנת שהיא לא תופיע על הסרט. לכן, הציבו את האובייקט באמצע ככל האפשר, כדי שהקצוות לא יחתכו בתמונה המודפסת. רק מספר ניסיונות והתוצאות יקבעו את הרצוי לכם למסגרת הפרטית שלכם.
כשמשתמשים במצלמה בתוך מארז, זה בדרך כלל קל יותר. אתם יכולים לראות מה יש בתמונה דרך העינית, ולבדוק אם היא ממוקדת. מיקוד אוטומטי הוא עזרה גדולה מאד. הרבה מצלמות לא יתנו לצלם אם התמונה אינה ממוקדת, אך יותר קשה לאחוז את הציוד באופן יציב כשההגדלה היא גדולה ועומק השדה קטן. עם זאת, במיקוד אוטומטי צריכים להיות ערים לכך שהוא נוטה להשתולל עקב התמקדות בכל מיני יצורים זעירים.
המצלמה שלך צריכה להיות מאוזנת ככל האפשר במים. אם היא כבדה, יש לשקול את האפשרות להוסיף מצוף קטן על מנת להפחית ממשקלה.

חלקיקים צפים ברקע
תשכחו לרגע מהכללים הבלתי רגילים של שימוש בפלאש (מבזק) מתחת למים. בצילום רחב זווית, או רגיל, אנו מוטרדים מהארתם של חלקיקים שצפים ברקע. במקרה כזה, תמנעו מההמולה שתגרם ברקע על ידי הארת הנושא מלמעלה בזווית של 45 מעלות, כך שההשתקפות של המבזק תחזור למבזק עצמו ולא לעדשה.
בצילום מקרו, אתם בדרך כלל כל כך קרובים לאובייקט. אם תאירו אותו בזווית של 45 מעלות, תחמיצו אותו, או תטילו עליו צל. במצב כזה אפשר להאיר כרגיל בכל מים, חוץ מהעכורים ביותר. החזיקו את המבזק קרוב למצלמה לנושא הצילום על מנת להבטיח מספיק אור בחשיפה, ושהוא אכן מאיר את הנושא. זרועות מבזק קצרות הן הטובות ביותר במקרה כזה, או שאפשר לנסות להרכיב את המבזק מעל המצלמה או המארז. במצלמות מסוג sea & sea או ניקונוס, יש מעמדים למבזק מעל המארז, שמתאימים למבזקים הקטנים המיועדים למקרו. אם יש לכם מבזק אחר או שאתם לא מוצאים את מה שחיפשתם, כל שנותר הוא לאלתר.
השימוש בתאורה כזאת יכול ליצור אפקט חזק ולפעמים בלתי רצוי. אם יש לכם רק מבזק אחד, האירו את האובייקט מלמעלה. אם תאירו מהצד, יווצרו צללים מכוערים מצד אחד של האובייקט. אלו יכולים להיות מנוטרלים או להיות מרוככים, אם יש לכם מבזק נוסף בעוצמה שווה או נמוכה יותר, או יריעת פלסטיק לבנה שתשמש כמחזיר אור לביטול הצללים.
בנוסף, אתם יכולים לנסות תאורה שטוחה (תאורה חזיתית). מיקום המבזק ליד המצלמה והאור המוטל יעשו צללים ישירות מאחורי האובייקט, באזור שלא נקלט במצלמה.

תאוריית הניגודים
עכשיו אתם יכולים לחשוב, מנקודת מבט יותר יצירתית, על מיקום הנושאים המצולמים שלכם, ועל הדרך שבה אתם רוצים להציג אותם. החלל שמאחורי ומצדי הנושא שלכם צריך להיות בעל ניגודיות לנושא, על מנת שיבלוט יותר.
חפשו אחר נושאים עם צבעים או מרקם חזקים המנוגדים לרקע שבו הם נמצאים, או כאלו שנמצאים מספיק רחוק מהרקע. עומק החדות יעשה לנו את העבודה, אם הרקע יהיה מטושטש או כהה מספיק.
בנוסף, אפשר לבחור נושאים שעומדים על רקע מים בלבד, ואלו יופיעו כהים בחשיפה. הם יהיו ניגוד טוב לאובייקטים עם צבעים חזקים, כמו שושנות ים וחשופיות. אפשר להגביר את ניגודיות הרקע על ידי הארתו (אור טבעי או על ידי פנס). על מנת להשתמש באור הטבעי, צריך לאזן את חשיפת המבזק עם האור הקיים. דבר זה יושג על ידי שימוש בצמצם רחב והקטנת עומק השדה בצורה דרמטית, או שימוש במהירות צילום ארוכה יותר כדי לתפוס חלק מהאור הטבעי.
לבעלי מצלמות במארז, הפעולה היא הרבה יותר קלה. מצלמות מודרניות עם פוקוס אוטומטי מציעות סינכרוניזציה בין מהירות הצילום לפלאש, שבשילוב עם צמצם סגור יחסית, ניתן להפיק תמונה עם אור מאוזן ועומק שדה טוב. למרות זאת, אתם עדיין צריכים לחפש נושאים שיאפשרו לכם גישה מזווית נמוכה, על מנת לכלול כמה שיותר אור מפני השטח.
אפשר גם להשתמש במבזק שני או שלישי על מנת לספק אור רקע. כמובן שיידרשו כמה ניסיונות על מנת להשיג תוצאה מוצלחת, ותדעו היכן ובאיזה מרחק למקם את התאורה על מנת שתצא חשיפה טובה. בגלל שהמבזק ממוקם מול העדשה, קל מאד לטעות וליצור חשיפת יתר.

להצטרפות לאלפי מנויי מגזין ים לחץ כאן
רק 26 ש"ח
לרכישת ביטוח צלילה לחץ כאן