...Loading...
קבל מחיר הכי טוב שיש!

קורסי צלילה, טיולי צלילה,
קורסים לצילום תת מימי

השאירו פרטים ונחזור אליכם
עם הצעת מחיר!

שם:
טלפון:
הצעת מחיר ל:
דוא”ל:
הערות ובקשות מיוחדות:
...טוען...

לשמור על הראש

למרות שברוב המקרים, הסיבה המרכזית למפגש שבין כלי שייט לצולל היא רשלנות, קלות דעת, וביצוע עבירות מצד משיט כלי השייט, הרי שעם התנהגות ערנית ונכונה מצד הצולל, ניתן היה ברוב המקרים, למזער את הנזק

מאת: יוני אלון

בעת האחרונה הגיעו אלי, בזה אחר זה, מספר מקרים בהם נפגע צולל מכלי שייט. אל המקרה הראשון בסדרת מקרים זו, התוודעתי דרך פרסום על גבי לוח מודעות במרכז צלילה שבו ביקרתי. המודעה פנתה לחברי המועדון בבקשה לעזור באיתור כלי שייט שפגע בצולל. לאחר בדיקה מסתבר כי היה מדובר במותו של אייל עפרוני ז"ל, אשר נהרג, ככל הנראה, מפגיעת אופנוע ים בראשו, לאחר שעלה מצלילה מול חוף טרומפלדור בתל-אביב. כמה ימים לאחר מכן הגיעו לאוזני עוד מספר מקרים בהם נפגעו צוללים, ברמה כזאת, או אחרת, רובם ברמת פגיעה קשה עד אנושה.
למרות שברוב המקרים הסיבה המרכזית למפגש שבין כלי השייט לצולל היתה רשלנות, קלות דעת, וביצוע עבירות מצד משיט כלי השייט, הרי שבהתנהגות ערנית ונכונה מצד הצולל, ברוב המקרים, הוא יכול היה למזער את הנזק עד כדי מניעה של המפגש הכל כך לא נעים.

המפגש של רמי
רמי, צולל בסוף שנות העשרים לחייו צולל מזה עשר שנים. כמעט כל צלילותיו הן צלילות למטרת דייג. בתחילה הקפיד רמי לצאת לצלילות עם בן זוג, כשתמיד נפרד ממנו מיד לאחר השקיעה במים, והכל בכדי לא להפריע אחד לשני. צלילת דייג עם מיכלים היא עבירה על חוק הדייג, למעט אלה המצויידים ברשיון לכך. מרבית תאונות הצלילה של הצוללים בים התיכון, הם של צוללי מיכלים, הצוללים למטרת דייג תת-ימי.
לאחר מספר שנים, משהתקשה לאתר בן זוג לצלילה, החל לצלול לבד. וכך גם היה במקרה שעליו אדווח הפעם.
ביום התאונה קם רמי בשעה מוקדמת של בוקר יום אביבי נפלא ולאחר שאכל ארוחת בוקר קלה נסע לחוף ים בצפון הארץ. את מיכל הצלילה שלו מילא/דחס בערבו של היום הקודם בתחנה למילוי אוויר בעלת היתר מטעם רשות הצלילה שאיכות האוויר בה נבדקה בסמוך למועד הצלילה*.
החוף שאליו נסע רמי, לבד**, הוא חוף ים שבו לא צלל מעולם, אבל, חברים הפליגו בשבחו בדגש על הקלות שבה ניתן לדוג בו דגים. באזור זה ממש מול החוף, ממוקמים מספר איים ועוד מספר שוניות כשבין אי לאי ובין שונית לשונית יש תעלות דרכם יכולים לעבור כלי שייט קטנים.
רמי הגיע לחוף בשעה 08:00 בבוקר, הרכיב את ציוד הצלילה לקח רובה דייג ומצוף סימון אדום לבן*** נכנס למים והחל לצלול כמעט מעומק עמידה**** לכיוון אחת השוניות המצויה במרחק של כ- 80 מטר מהחוף. בעת הכניסה למים הבחין רמי במספר סירות דייג אשר נמצאו צפונית אליו ונראה כאילו המרווח שבין השונית לחוף מהווה מעיין נמל לסירות אלה. הוא גם הבחין לפחות בסירה אחת שהתקרבה לכיוון הנמל/המעגן מכיוון מערב, אך התעלם מכלי השייט, גם משום שסבר כי הסימון העצמי באמצעות מצוף סימון אדום לבן מהווה פתרון למפגש אפשרי בינו לבין כלי השייט.
רמי צלל באזור השונית בעומק מקסימלי של שניים וחצי מטר במשך כארבעים דקות, כשבמהלכן לא דג אף דג. לאחר מכן פנה לחלקה הצפון מערבי של השונית. לאחר צלילה של עוד כעשר דקות, כשהוא "מגרד" את חלקה המערבי של השונית שמע לפתע רעש של כלי שייט. רמי המשיך לצלול עוד פרק זמן קצר, כשלפתע חטף חבטה אדירה בראשו והוא הוטח לתוך הקרקע. הוא הצליח להתאושש לאחר פרק זמן לא ידוע ועלה אל פני המים. הוא ניפח מאזן, החל לשחות לכיוון החוף... והתעורר בבית החולים כשהוא מאובחן כסובל מחבלה קשה בגולגולת ומפגיעה מוחית ונוירולוגית ברמות חומרה בינוניות ובחלק מהתפקודים אפילו גבוהות.
בבדיקה שהתקיימה התברר כי האזור שופע הדגה משך הפעם את רמי, אבל באופן קבע מצויים ופועלים בו מספר דייגים המוצאים פרנסתם משפע דגה זו...

ניתוח התקלות
*מילוי/דחיסת מכלים צריכה להתבצע רק במקומות שלהם רשיון מאת הרשות המוסמכת לצלילה ספורטיבית.
**בחירת בן זוג היא חובה ולחובה זו שני היבטים האחד של חובת הצלילה עם בן/בת זוג והשניה, חובת הבחירה. הצלילה עם בן/ בת זוג מוגדרת וקבועה בחוק הצלילה הספורטיבית 1979, התשל"ט, ולמעשה ביצוע צלילה שלא למטרת צבא, משטרה, או עבודה, ללא בן/בת זוג לצלילה מהווה עבירה פלילית על כל המשתמע מכך. אך, גם אם לא היתה קביעה מפורשת בחוק, בן/בת זוג בצלילה הוא עניין של חיים ומוות. בן/בת הזוג נועד "לפצות" על מגבלת החושים בצלילה, אך גם נועד לסייע לנו, לחלץ אותנו, או להזמין עזרה, במקרה של תאונה. מקרהו של רמי נגמר כפי שנגמר יחסית במזל רב משום שלא ברור לנו כיצד הגיע לחוף והוא חב כנראה את חייו לזוג שעבר בשעות הצהרים בחוף, הבחין בצולל המוטל על החול והזעיק עזרה. ביחס לחלק השני בחובה, הרי שלא כל צולל/ת יכול/ה לשמש בן/בת זוג לצלילה ויש לבחון את נסיונו/ה ורמת הסמכתו/ה על בסיס התרשמות משיחה ועיון ביומן הצלילות (Log Book) שלו/שלה, טרם שנסכים כי ישמש כבן/בת זוג שלנו לצלילה.
***במדינת ישראל נקבע והוסכם כי הסימון היחיד התקף לגבי צוללים, וגם לגבי צוללים המבצעים צלילה מהחוף, הוא דגל אלפא בצבעים כחול ולבן כשהוא מונף מעל גבי מצוף, או כל אמצעי הצפה אחר ובמידות של 37X30 ס"מ.
**** כפי שלמדנו במהלך קורס הצלילה, צלילה בעומק רדוד משלושה מטרים מסוכנת לצולל/ת בעיקר בגלל חשש לפגיעה בו/בה על יד כלי שיט, או מנוע של כלי שיט חולף. על כן המצאות בעומק קטן משלושה מטרים בים היא רק במקרים של תחילת העמקה, או בסיום צלילה, כאשר העלייה מצלילה צריכה להתבצע לפי נוהל העלייה אל פניי המים, היינו: ריקון מאזן ועלייה בכוח רגליים, כאשר יד אחת מעל הראש בעת ההגעה אל פני המים ביצוע סריקה מהירה של 360 מעלות מסביב לזיהוי כלי שייט ממונעים ואחרים (גלשנים), העלולים לפגוע בצולל/ת וניפוח המאזן, רק לאחר סיום הסריקה והווידוא כי אין בנמצא כלי שייט העשוי לסכן או המסכן את הצולל/ת.
***** אין לצלול במקום המהווה נתיב לכלי שייט, אין לצלול בפתח מרינה/נמל/או אזור עגינה לכלי שיט ברדיוס של 800 מטר ממנו ובוודאי שאין לצלול בקרבתו.
בהזדמנות זו אני קורא למנהל הספנות לתת תעודות פקח למצילים בחופי רחצה מוכרזים על מנת לסייע בהגברת האכיפה כלפי משיטי כלי שיט המבצעים עבירות על חוקי השיט ומסכנים מתרחצים, שחיינים וצוללים.

היו זהירים וצללו בבטחה, להנאתכם.

לרכישת ביטוח צלילה לחץ כאן