...Loading...

הערות ובקשות מיוחדות:
...טוען...

בין אריות

ענת לין לא נסעה למקסיקו כדי לבדוק את המערות התת-ימיות המפורסמות, או לתפוס שמש בחופי הים הקריבי של קנקון. במקום זאת היא העדיפה להפגש פנים אל פנים עם אריות הים של לה פז

מאת: ענת לין

השם 'מקסיקו' מעלה בדרך כלל אצל הצולל המצוי אסוציאציות של צלילת מערות, או לחילופין צלילה במים הצלולים של הים הקריבי באיזור קנקון וקוזומל. אבל, מקסיקו היא הרבה יותר מכך. לאורך חופה המערבי של המדינה משתרע חצי האי באחה, קליפורניה. רצועת החוף האינסופית מתפתלת לאורך ים קורטז ממזרח, והאוקיאנוס השקט ממערב, כאשר המדבר המקסיקני, עם קקטוסי הענק והצמחיה המדברית היחודית לו, מהווה ניגוד קיצוני לגווני הכחול, התכלת והטורקיז של המים. וכאילו כדי להוסיף על המראה הדרמטי, את ים קורטז מעטרים איים ואיונים - חלקם צחיחים בצבעי חום ואדמדם, חלקם מלאים צמחיה ירוקה, וחלקם עמוסים בשקנאים, קורמורנים ושאר עופות מים.

אל לה פז, הגענו בטיסת בת שעתיים ממקסיקו סיטי. העיר השלווה  והנעימה הזו היא בירת מחוז באחה קליפורניה דרום, והיא שוכנת על שפת ים קורטז. מצפון לה נמצא מעגן הספינות פיצ'ילינגה, שם גם נמצא מועדון הצלילה  CLUB CANTAMAR שבבעלותו מספר ספינות צוללים גדולות ומרווחות, ואשר דרכו יצאנו לצלילות. אתרי הצלילה באיזור לה פז סובבים את האי אספריטו סנטו – אי גדול ומאורך, כאשר גולת הכותרת של המקום היא מושבת אריות הים, הנמצאת אל מול קצהו הצפוני של האי, על גבי כמה איונים קטנטנים הנקראים LOS ISLOTES.

בבוקרו של יום הצלילה הראשון בלה פז התברר לנו כי רק אתמול יצאה ספינת הצוללים אל לוס איסלוטס, ולפיכך נאלץ לחכות כמה ימים עד שנוכל לצלול שם. אולם, לוס איסלוטס איננה האתר היחיד בו אפשר לצלול עם אריות ים בלה פז. הצלילה הראשונה ביומנו הראשון בוצעה במושבת אריות הים לשעבר, בקצהו הדרומי של האי אספריטו סנטו, שם התוודענו לראשונה לנוף התת-ימי הייחודי של האיזור, מתענגים על טמפרטורת המים הידידותית לצולל – כ- 28 מעלות.

משם המשכנו אל אתר הצלילה השני לאותו יום – SWANEE REEF. זהו ריף הנמצא בין האי לבין היבשה – צר מאוד וארוך, המגיע מעומק של כ- 18 מ' עד כמעט לפני הים.

כשהתקרבנו אל הריף הבחנו בסנפירים מבצבצים מהמים - דולפינים? לא. כשהתקרבנו מעט יותר מסתבר שהסנפירים המבצבצים מהמים שייכים למשפחת אריות ים המונה כעשרה פרטים, אשר הריף הוא ביתה.

קשה להסתיר את ההתרגשות שאוחזת בנו. אנחנו ממהרים ללבוש את ציוד הצלילה וקופצים מיד אל המים. בתחילה אין זכר לאריות הים מתחת למים, ואנו מתרכזים בנוף התת-ימי הנהדר. זהו אחד הריפים היפים ביותר בלה פז, אם לא היפה בהם. הריף מכוסה במרבדי אלמוגים, עשיר בדגה, ומהווה בית לכמות גדולה מאוד של מורנות ממינים שונים. אפילו צבת-בית קטנה יש כאן, והיא מלווה אותנו בשחייה רגועה לאורך הריף. ואז, בהפתעה, שני  אריות ים גדולים מגיחים מצידנו, חולפים על פנינו במהירות הבזק, ונעלמים באותה מהירות שבה הגיעו. כמה דקות מאוחר יותר, כשאנו מגיעים לאיזור המרכזי של הריף, היכן שהריף מגיע כמעט עד לפני המים, אנחנו מוצאים את המשפחה כולה.

זכר גדול מאוד סובב סביבנו ובודק אותנו, כששאר הנקבות והגורים מתקרבים בזהירות ובסקרנות, ולאט לאט הפער מצטמצם, ואנחנו נמצאים ממש בתוך הלהקה, כחלק ממנה. הנקבות והגורים שוחים במהירות, מוציאים בועות אוויר, ועולים אל פני המים, ואנחנו, אנחנו פשוט מביטים בהם מוקסמים. כמה יופי חן ואצילות יש ביצורים הימיים האלו. אנחנו מביטים בקנאה בתנועה המושלמת שלהם במים, והם מצידם נהנים, כנראה, להשוויץ בשחייתם המהירה והמושלמת, לעומת התנועה המסורבלת שלנו, נושאי המכלים.

לאחר מספר ימי צלילה באיזור לה פז, כשמגיע יום הצלילה האחרון שלנו, אנחנו מבקשים להגיע אל לוס איסלוטס וצוות המועדון נענה לבקשתנו. הרי לא יתכן שנצא מלה פז לאחר מספר ימי צלילה מבלי שביקרנו באתר אריות הים המפורסם של לה פז. אנחנו יוצאים ממעגן הסירות הקטן בפיצ'ילינגה ועושים את דרכנו על סירת הצוללים הגדולה אל קצהו הצפוני של האי אספריטו סנטו.

במהלך ההפלגות כאן נתקלים לא מעט בלהקות דולפינים. הדולפינים, מסתבר, נמשכים לגלים הארוכים והקטנים שהספינה יוצרת מאחור, ולא פעם ראינו להקות רוכבות על הגלים האלו. בכלל, הדולפינים של ים קורטז אוהבים מאוד לשחק ומבצעים זינוקים מחוץ למים לגובה רב ובתיאום מושלם אחד עם השני, כאילו היו דולפיני שבי מאולפים.

השיט אל לוס איסלוטס עובר בנעימים. חטיפים ושתיה חופשית מוגשים על הספינה, והנוף מסביב מהפנט. כשאנו מתקרבים אל מושבת אריות הים, אנו מבחינים בהמולה הרבה שבמקום. זוהי מושבה גדולה של אלפי פרטים. חלקם רובץ על הסלעים, חלקם שוחה במים, ונדמה כאילו כולם בבת אחת פוצחים את פיהם בקריאות רמות. הרעש מחריש אוזניים אבל בו זמנית מונוטוני וממכר, במקצבים של ארבע קריאות רצופות - אה אה אה אה.

אנו מבצעים כאן שתי צלילות. הצלילה הראשונה היא באתר שנקרא THE ARCH.  זוהי קשת סלעית גדולה, ומתחתיה קניון תת-ימי יפהפה. המים צלולים וקרני השמש מרצדות מעל הקניון, משחקות עם הצבע הכחול העמוק של המים. ולפתע צל. מבט למעלה ואנו מגלים אריה ים זכר ענק עובר מעלינו, צללית שחורה אל מול השמש.

עם סיום המעבר בקניון אנו חוזרים לכיוון הספינה העוגנת במים הרדודים, ושם אנו נתקלים בכמה קבוצות קטנות של אריות ים. בכל קבוצה כזו יש זכר גדול, אפילו קצת מפחיד, שמרשה לעצמו להתקרב אלינו, מזהיר אותנו שלא יהסס לרגע אם יחשוש כי נשקפת סכנה למשפחתו.

אנחנו נעצרים במקום, נותנים לזכר הגדול לעשות כמה סיבובים מסביבנו. הוא מתרחק, ואז מתקרב, חולף במהירות כמעט במרחק נגיעה מתחתינו או מעלינו, וחוזר חלילה. הגורים והנקבות מתקרבים אלינו, שוחים ממש לידנו ולא פוחדים. אני לא מפסיקה לצלם. מחליפה כל רגע בין המצלמה הרגילה למצלמת הווידאו, עוד תמונה, ועוד תמונה ועוד כמה שניות של וידאו. קשה להפסיק. לרגע אני מתבוננת כלפי מעלה ואז אני מגלה אריה ים גדול ורגוע מתצפת עלינו מלמעלה, שוחה לו באיטיות על פני המים ומביט בסקרנות למטה. לבסוף מגיע הזמן לחזור לספינה.

הצלילה השניה בלוס איסלוטס היא אולי המוצלחת מכולן. אנו צוללים לאורך קיר סלעי מרשים עד שאנחנו מגיעים למקום בו לצד הקיר יש משטח חול לא גדול, עליו אנחנו מגלים 3 אריות ים. אריות הים מתחככים אחד בשני, נשכבים על החול ובחוסר התחשבות מוחלט במצלמה הם מרחיפים כמויות של חול שמקשות מאוד על הצילום. ההתחככויות האלו נמשכות מספר דקות, כאשר מדי פעם הם עולים למעלה אל פני המים, ושוב חוזרים אל המשטח החולי.

לקראת סיום הצלילה אנו נתקלים בגורים ממש קטנטנים. הגורים סקרנים מאוד, ובאים לבחון את היצורים המגושמים שמולם, כלומר אנחנו. הם זריזים הרבה יותר מהבוגרים, או לפחות ככה זה נראה. כאחוזי תזזית הם מעופפים במהירות מסחררת מצד אחד לצד שני, מגיחים אל מול הפנים שלנו במרחק אפסי, ונועצים בנו עיניים חומות גדולות עם מבט ממזרי. מדריכי הצלילה כאן מספרים שלעיתים הם מנסים להוריד לצוללים את המסיכות מהפנים. אני עוצרת במקום ונותנת להם להופיע. הם מתחילים מפני המים, שוחים במהירות מסחררת במסלול ישיר אל הפנים שלי, ואז, בשניה האחרונה, רגע לפני ההתנגשות, הם סוטים הצידה ונעלמים. במשך מספר דקות נתתי לשובבים האלו לבצע את מופע הראווה שלהם מולי כשאני לא מפסיקה לצחוק, לא יודעת מי יותר משועשע – אני מהמתקפות שנעצרות ס"מ בודדים מהפנים שלי, או אולי הם מהיצור המוזר שנמצא מולם, פולט בועות ומשמיע קולות צחוק מטופשים.

כנראה שהם מבינים שאני מרוצה מההופעה, כי הם חוזרים שוב ושוב. ואז, אחד מהם  קולט קיפודג קטן ומחליט להראות לי כמה יפה הוא יודע לשחק עם הכדור החי הזה. הוא רודף אחריו. הקיפודג המבוהל מנסה להמלט אל תוך חריץ מתחת לסלע, אבל הגור השובב בשלו – מאגף, שולח סנפירים, מוציא אותו החוצה ומשחק איתו כמו בכדור. שרירי הפה שלי כבר כואבים מהצחוק, המסיכה מלאה מים, הסוללה במצלמת הווידאו נגמרה והשעון מסמן שצריך כבר לחזור לספינה. אני מתחילה לשחות לעבר הספינה, ואז מסתובבת, נועצת בגורים מבט אחרון, וחוזרת לספינה עם חיוך ענק על הפנים.