...Loading...
קבל מחיר הכי טוב שיש!

קורסי צלילה, טיולי צלילה,
קורסים לצילום תת מימי

השאירו פרטים ונחזור אליכם
עם הצעת מחיר!

שם:
טלפון:
הצעת מחיר ל:
דוא”ל:
הערות ובקשות מיוחדות:
...טוען...

ביקור שכנים

סיכום מהיר עבור מי שרק מציץ בתמונות שבעמודים הבאים: אם אתה צולל מתחיל, שווה להגיע בגלל אתרי הצלילה השלווים, הלא מלחיצים, הים הצלול והנקי. אם אתה מהוותיקים, אסור להחמיץ את הירידה לאחת הספינות הטבועות היותר מרתקות בעולם - הזנוביה, ואם המשפחה התעקשה להצטרף - אל דאגה. ניתן בקלות למצוא גם להם תעסוקה. מדריך לצולל בקפריסין

מאת: נחום דוניצה    צילום: דוד פילוסוף

הרחק למטה שכבה המפלצת. שחורה, ארוכה ארוכה, שקטה מאוד. המים הצלולים, אפשרו תצפית ברורה של החלק האחורי מאותם 200 המטר של גוש המתכת הגדול, שפעם, לפני זמן לא רב היה הספינה "זנוביה". ככל שמתקרבים היא נראית מרשימה יותר ויותר. קל מאוד לדמיין את הענק הזה משייט לו על פני המים, מוביל מכולות רבות משקל מקצה אחד של העולם לקצהו השני. כעת הוא מונח בשקט על צידו.
הפרופלור משמש כאתר צילום פופולרי, והמשאיות, שרובן עדיין קשורות למקומן, מהוות תפאורה לא ראה בכלל לכך. אם מדברים על פסגות, הרי שהצלילה לזנוביה, מרחק 25 דקות הפלגה מנמל לרנקה הקפריסאי, בהחלט מהווה צלילה שכזו. לטובת חסרי הסבלנות שבין הקוראים אציין כבר בשלב זה: היה שווה להגיע לקפריסין ולו רק בשביל הצלילה היחידה הזאת, הנחשבת בעיני רבים לאחת מהצלילות היותר נחשבות בעולם, ככל שמדובר בירידה לספינות טבועות.
עבור משלחת מגזין 'ם', שיצאה לסקור במשך מספר ימים את מימי קפריסין, היה זה, ללא ספק, הדובדבן. דוד פילוסוף, מו"ל 'ים', ישראל שדה, עו"ד, מוטי שרר, איש מחשבים ומאיר חזן, קצין צבא וסטודנט לעת מצוא, היו תמימי דעים. "שווה", ואפילו "שווה מאוד.." תחילתה של ההרפתקה הקצרה, שהביאה את צוות הצוללים האמיץ של מגזין 'ים', לצילום משותף ליד פרופלור הזנוביה, טמון היה, כמו הרבה מסעות אחרים, בשעמום. מיפינו את כל האתרים באוסטרליה, חרשנו את המאלדיבים, שלא לדבר על האגמים המקסיקניים והאוסטריים, או איי פלאו הפופולריים, ועכשיו הגיע הזמן למשהו קצת שונה. לא עוד 25 שעות טיסה, חסרות מנוח. אנחנו רוצים משהו קרוב. ביתי. צנוע. וזה מה שקיבלנו. 40 דקות טיסה, סנדוויץ' אחד פסטרמה, ואתה כבר שם, בשדה התעופה של לרנקה. מדבר אנגלית, מקשיב למלל המתנגן ביוונית ברמקולים. חו"ל כזה. מין חו"ל שכמעט ולא מרגישים במסלול שעוברים כדי להגיע אליו, ובכל זאת חו"ל, על כל המשתמע מכך, כן, כולל הדיוטי פרי, בהלוך ובחזור. אסור לשכוח: בקפריסין ניתן למצוא בכל פינה תזכורת לבריטים ששהו באזור תקופה ארוכה. אם נוציא מהתמונה את העגבניות המטוגנות והבייקון שמקבלים בארוחת הבוקר, נשאר, בעיקר, עם הנהיגה בצד השמאלי של הכביש ועם כלי רכב, שבהם, משום מה ההגה לא ממוקם בצד הנכון - בצד ימין... וזה לא קל. צריך לתרגל מעט, צריך לשבור מסורת נהיגה בת שנים, ולהתרגל לעובדה שמיקום האיתות מופעל בצד ימין וההילוכים מועברים בצד שמאל.
המלצה שלי: לאחר שאספתם את הרכב השכור קחו לכם כמה דקות לתרגול באזור השדה. אין לחץ תנועה, אין יותר מדי רמזורים, או גדרות בתים. רק לאחר שתרגישו בטוח רדו לכביש האמיתי (וגם אז עוד ייקח לכם זמן להתרגל למוזרות).
מחוץ לשדה, מזג אוויר תל אביבי. נעים ביותר. שמים פול ווליום של מוסיקה יוונית מסולסלת, ברדיו שבג'יפ הפאג'רו הממוזג, ונוסעים (צד שמאל!) לכיוון היעד הראשון: איה נאפה ואזור פרוטאראס.

הכל צפוי
מועדון Divers Lucky יושב בחוף ניסי (Beach Nissi), על מפרצון מעורר קנאה.
הוא מסמיך צוללים לתעודות של PADI, אבל מפגין אהדה רבה לכל צולל באשר הוא. הצוות צעיר ונמרץ, המועדון כולו מריח מניקיון וסדר ונראה שלוקחים שם את העבודה והאחריות הכרוכה בה במלוא האחריות. הרישום לצלילות קפדני. מי שחושב להגיע לכאן בלי תעודה ולשכנע את הבחור הנחמד שבדלפק שייתן לו לצלול - חבל על הזמן... נחמד נחמד, אבל למים לא תרד, לפחות לא תחת חסות המועדון הזה. אם כך נראים שאר המועדונים באי, המצב מעודד ביותר. נקי מאוד, מוקפד. המדריכים, כולם ללא יוצא מהכלל עם תלבושת אחידה ומבט מקצועי ביותר בעיניים. המדריך שלנו לצלילות היום, מגנוס וונדבון, מגיע לכאן אחרי שהות בתאילנד. הוא אוהב את השקט הקפריסאי, הוא אומר. "אין פה רעש וצלצולים, הכל רגוע, צפוי". נכון, הוא מסכים, כשלוחצים אותו לקיר, אין מה להשוות את מימי המזרח עם מימי הים התיכון, אבל, לדבריו, כל צולל צריך להתנסות בשניהם.
מעמיסים ציוד על הרכב ויוצאים לכיוון האתר הראשון: Chapel The. מרחק 20 דקות נסיעה לכיוון פרוטאראס וחלק מאזור שלם השייך ל-Greko Cape. בשלב מסוים מסתיימת הדרך הסלולה ומתחיל מסלול עפר, המוביל אותנו לאורך מצוקים מרשימים הנושקים לים צלול צלול. על ראש המצוק בו אנו עוצרים לבסוף ממוקמת מיני כנסיה. לבנה, עם צלב הבולט מרחוק. במבואה עולים על החליפות ואז מתגלה העוקץ: כדי להגיע למים חייבים לרדת כמה עשרות מדרגות תלולות בינות לצוקים, משימה לא קלה, תרתי משמע... בתחתית, מערה קטנה הנושקת למים. מגנוס עוצר לתדרוך ומזהיר קודם כל מקור המים. ובאמת, הבחור צודק. קר. קר מאוד. אבל, מתרגלים. הצלילה עצמה, כפי שהזהיר מגנוס, רגועה עד מרדימה. קצת צמחייה, כמה ספוגים, כמה דגיגונים שתעו בדרך. "צלילה שטובה למתחילים ולמי שלא אוהב הפתעות", אנחנו מסכמים את צלילת הבוקר ויוצאים לבדוק את עבירות ה4/4- שאיתנו. עביר...
צלילת אחר הצהרים, מובילה אותנו לנקודה לא רחוקה מאתר הבוקר: Caves The. הירידה למים מהווה אתגר בפני עצמו, שכן עד לאזור בו יורדים לצלילה נאלצים לטייל על משטח סלעי משונן שלא ממש מעורר מחשבות חיוביות באשר ל"מה קורה למי שנופל כאן". מתחת למים, מסתתרות כמה מערות קטנות ומספר נקיקים. שוב, צלילה חביבה, אבל לא ממש אותו משהו שעושה לך "וואווו". את קריא1ת ההתפעלות מבטיחים לנו אנו חייבים לשמור למחר - לגולת הכותרת של הצלילות הקפריסאיות: הספינה זנוביה.

פרופיל נוח
וכך, בבוקרו של היום השני, אנו מעמיסים ציוד, ויוצאים לכיוון המועדון. על ספסלי עץ כבר ממתינה הקבוצה הקטנה שמתכוונת לצלול באתר הבוקר. כמה אנגלים, שוודים, גרמנים. כולם שקטים ומנומסים. חיכו לנו בסבלנות רבה, למרות איחור של 20 דקות מצידנו (לא התעוררנו בזמן, האוטו לא הניע, היו פקקים). אבל, לפני הכל, מתבצע רישום מסודר של כל צולל וצולל, מה שבהחלט מעלה חשד באשר לסיפור האמיתי המסתתר מאחורי הספינה וטביעתה.
מיד אחר כך, תדרוך מלווה בתרשימים של אופי הצלילה. בתוכנית: ירידה לעומק 18 מטר, לכיוון הגשר, סיור קל, ירידה נוספת - לא יותר מ - 30 מטר, ומשם לכיוון הפרופלור, עליה לעומק 8 מטרים לתחנת עצירה ומשם החוצה לסירה הממתינה. פשוט, אלגנטי. נכון, אומרים לנו, אנו נצלול רק פעם אחת, אבל ניתן לבצע 2 צלילות ביום, כל פעם לקצה אחר של הספינה וניתן לבלות גם יומיים תמימים בחקר השרידים.
מסלול של כשעה נסיעה, בדרך הראשית, מביא אותנו ללרנקה, לנמל דייגים קטן, הממוקם כ5- דקות ממרכז העיר. באוויר, ריח חריף של דגים. בסככה סמוכה מנהלים כמה מקומיים משא ומתן קשוח על מחירם של ארגזי דגים שנישלו הבוקר מן הים, ולא רחוק מהם עוסק צוות פעלתני אחר בהוצאת סירת דייג לתחזוקת חוף. אנחנו עוצרים בתווך ומתכוננים לצלילה. במעגן כבר ממתינה לבואנו ספינה קטנה. מעמיסים ולדרך. 10 דקות הפלגה ואנו מעל לאתר. אין כל סימון בשטח, אבל המדריכים מבטיחים לנו שהזנוביה אכן ממתינה לנו למטה.
הזנוביה ממוקמת כקילומטר מהנמל ונחשבת לאחד מאתרי הצלילה הלוהטים ביותר בעולם ויש המדרגים אותה ברשימת "10 הספינות הטבועות השוות ביקור..."
הספינה מסוג ספינות המשא שזכו לשם "רו - רו" (off Roll Roll on) הובילה כלי רכב כבדים, בעיקר משאיות, כאשר בדרכה לנמל לרנקה, בשנת 980ו, ללא כל התרעה מוקדמת, החלו מכלי הציפה לגלות כשל בתפקוד. מה בדיוק קרה שם, לא ממש ברור עד היום. חלק מהסברות טוען לבעיה במחשבי הספינה, שהפסיקו לפעול ו/או קרסו, ואילו לא מעט נהגי מוניות מקומיים היו מוכנים להישבע במוניתם כי מדובר היה דווקא במעשה חבלה מתוחכם שביצע, מי אם לא, המוסד הישראלי... על פי הסברה הזו, הספינה הובילה כלי נשק ואולי אפילו אורניום, שהיו אמורים למצוא את דרכם לידיים סוריות. כחיזוק, הם מביאים כהוכחות את העובדה שכל מי שיורד לצלול נרשם בקפדנות, כי יש כוחות משטרה המפקחים על האתר וכי יש עדיין, שם למטה, מכולות שלא נפתחו עד היום. צודק מי שצודק, עולם הצלילה הרוויח אתר מופלא.

178 מטר של ברזל
הספינה, על 10000 הטונות שלה, ומעל 100 משאיות, מסוג מרצדס, סקניה, דאף ווולוו, שקעו להן למנוחת עולם בשנת 1980. הספינה, 178 מטר אורכה, שוכבת כיום על צידה. ניתן לבצע אליה צלילה אחת, אך מי שבאמת רוצה ליהנות מהמחזה המרהיב מוטב שיתכנן שתי  צלילות - אחת לחרטום ואחת לזנב. את המראה של הלווייתן מעשה ידי האדם ששוכב לו על צידו ניתן לראות כשהים צלול - והוא בדרך כלל כזה, כבר מלמעלה. פילו, שכבר צלל במקום לפני מספר שנים, זכר בבירור מען תחושת של "נפילה חופשית" לכיוון המפלצת. הצלילה מתחילה למעשה בעומק 18 מטר, כשעומק הקרקעית מגיע ל- 42 מטר. כך, גם צוללים מתחילים שזו להם אחת מצלילותיהם הראשונות וגם מנוסים ביותר, שזכו לעבור קורסי ספינות טבועות, יכולים ליהנות מהצלילה. לצוללים מהסוג השני, נכונה חוויה - ישיבה בתוך קבינה של משאית, בעומק עשרות מטרים מתחת לפני המים. עם זאת, חשוב להזהיר את מי שמתכוון להגיע למקום עבור חוויה זו: מומלץ שלא להיכנס למשאיות ובוודאי שלא לשחות מתחתן, שכן הללו, במשקל 40 טון האחת, מחוזקות למקומן בכבל מתכת שבמשך השנים מאבד מתכונותיו. עוד מעניין לציין שלמרות שכל החלונות במבנה הראשי פתוחים מומלץ לא להיכנס פנימה. החלונות, אגב, נפרצו בכוח שנים מספר לאחר ההטבעה, כדי לאפשר לכוחות הצלה לחלץ מספר צוללים שנלכדו בפנים ללא יכולת יציאה.
הצלילה, נשמעת כצלילה מופלאה, והיא באמת, כזו, אבל, מומלץ לצלול אליה מוכנים ובליווי מדריכים מקצועיים המכירים היטב את האתר וסכנותיו.

חוק מרפי בפעולה
ובכל זאת, גם כשהכל מאורגן כמו שצריך, תקלות קורות: בשלב מסוים קורה מה שלא יוצא כל כך לראות ב"שידור חי". בעומק 16 מטר, אחת משתי הצוללות שבקבוצה נכנסה להתקף חרדה, זרקה את הווסת מהפה, וככל הנראה דגמה ממימי הים הקפריסאי. וכאן נכנס לפעולה הצוות של מועדון הצלילה. המדריך הסמוך אליה העביר לה מייד וסת, ועזר לה לעלות לאט ובטוח אל פני הים. עם ההגעה לספינה הוזעקה למקום סירה של משמר החופים והללו התייצבו במקום תוך מספר דקות למתן עזרה ראשונה ואף הזעיקו אמבולנס שכבר המתין על החוף. לזכותו של הצוות, נראה שהם מתורגלים. נכון, לא נעים אבל, ההצגה חייבת להמשך ושאר הצוללים מסיימים את הצלילה כמתוכנן. דיווח מאוחר יותר מוסר כי לצוללת שלום.
את היותו של האתר "אתר מפתח", ככל שמדובר בצלילות בקפריסין, ניתן לראות בעובדה שקשה למצוא מועדון צלילה בכל רחבי האי שאינו מציע מסלול כלשהו הכולל גם הגעה לזנוביה. כך במועדון ה - ,Blue Big, הממוקם בעיירה Paralimni המסמיך למגוון דרגות PADI, בבית הספר לצלילה AquaNaut, הממוקם ב-Bay tree Fig, המסמיך לתעודות NAUI ו-PADI (ניתן גם לעבור הסמכות נייטרוקס), או במרכז Divers Sunfish, הממוקם באיה נאפה, המשתייך אף הוא לרשת הסמכות PADI. המרכזים הנ"ל אף מבצעים צלילות באתרים נוספים. כך למשל ב-Bay Konnos. עם עומק התחלתי של 3 מטרים ועד עומק מקסימלי של 30 מטר, משמש האתר יעד מתאים הן לצוללים מתחילים והן למנוסים יותר. ניתן להבחין במקום במספר מיני ספוגים, בלהקות דגיגונים ובמסלעות עשירות.
אתר מומלץ אחר הוא ה-Bay Amphorae, שם בעומק 25 מטר, מפוזרים הרבה מאוד עוגני אבן ושרידי עשרות כדי אמפורה עתיקים. אתר טביעתה של ה - "Cricket HMS, מתאים לשוחרי הספינות המחלידות. מדובר בספינת קרב שטבעה במקום בשנת 1947 במהלך תרגיל אימון. ה-Canyon), הוא אתר צלילה חביב ביותר ואולי החביב מכולם: כשמו כן הוא - קיר קניון תלול, היורד מעומק 6 מטרים ועד לעומק 18 מטר. הראות המצוינת, רוב הזמן, והים השקט נותנים לצולל לאורכו של הקיר תחושה ברורה של נפילה ממצוק, המלווה פה ושם, בדגים שבאים לבחון מקרוב את הפולש האנושי.

ביקור אצל אפרודיטה
שמורת הטבע של אקאמאס (Akamas) היא אופציה מוצלחת לבילוי, כאשר הים סוער מעט וגם כאשר רוצים שהאישה/החבר/ הילדים וכל השאר שאינם צוללים, יעשו קצת חיים ויראו עוד משהו חוץ מכסאות הנוח בבריכה. השמורה ממוקמת בנקודה המערבית ביותר באי. שטח השמורה, מתחיל במרחק כחצי שעה נסיעה מקו המלונות בפאפוס, והכניסה אליה חופשית. המלצה: לא להגיע לשם עם רכב רגיל, אלא עם רכב בעל הנעה של 4/4. האזור כולו אידיאלי לחובבי ההליכה ברגל, טיילי האופניים, צפרים ובעצם לכל חובב טבע פראי באשר הוא. מקומות עניין מיוחדים בשמורה הם מרחצאות אפרודיטה, שם טוענת האגדה נהגה האלה לבלות בשעות הפנאי וקאתיקאס (Kathikas), שם ניתן לראות את כנסיית אגיה מרינה.
בשלב מסוים של הדרך, בדרך ממפרץ האלמוגים עם הפנים ללארה (Lara), לא רחוק מהכניסה הלא מסומנת לשמורה תתקלו בשלט צנוע: "Viklari - אל הטירה אחרונה" (במפה ליד נקודה הנושאת את השם Gorge AVakas) לא להתעלם ממנו. שביל עפר רעוע מוביל את הרכב במעלה ההר. למעלה, למעלה, למעלה. מרחוק ניתן להבחין בחומה קטנה משובצת כדים, מגדלונים זעירים ובריח משכר של עשן עצי זית העולים באש.
כשמתקרבים, למקום, מצטרפים לריח העץ השרוף ריחות גריל ותבלינים המטשטשים את החושים. על שתי אמבטיות מתכת ענקיות מתגלגלים להם, בעזרתו של מנוע קטן, שיפודי ענק ועליהם חלקי חזירון, עופיונים ושישליק עסיסי ובין הגחלים מתחממים לאיטם תפוחי אדמה ענקיים. אחרי מכת הריח ממתינה לחושי המבקר חוויה נוספת: הנוף הנשקף מהבלקון המכוסה בשריגי גפנים.
המסעדה שוכנת על מצוק גבוה, משקיפה מצד אחד לחוף הים שברקע ומצד שני לכיוון רצועת הרים מרשימה. הארוחה המאוד בסיסית (לאוכל שהוזכר קודם מצטרף רק סלט יווני אדיר מידות) מוגשת לשולחנות אבן ובאוויר הקריר ניתן משלב זה ואילך לשמוע רק אנחות והמהומי אורחים הנוגסים בכל פה באוכל הטרי. הבעלים, סאוואס סימיו, קשיש בן בלי גיל, הוא גם השף, גם המלצר לעת מצוא וגם הקופאי. את המנה הראשונה הוא מתחיל להגיש ב - 12 בצהרים והחגיגה נמשכת עד גמר המלאי. וזה קורה ממש מהר...

מועדון Cydive
מועדון הצלילה Cydive בפאפוס, הממוקם על טיילת פוסיידון, מסביר פנים לאורחים. בצמוד אליו חנות למוצרי צלילה עשירה בפריטים. הכל מסודר ומצוחצח. מעורר אמון. המרחק לסירות שבנמל: 3 דקות הליכה והציוד מובל ברכב למעגן. המרכז פתוח רוב השנה, להוציא 3 שבועות בינואר. המרכז מצויד בשתי ספינות ובסקיפר במשרה מלאה שהוא גם בעל תעודת Master Dive. במצאי סירת עץ ממונעת הנושאת עד 25 צוללים (וניתן לבקש להוסיף - ללא תשלום עוד כמה אורחים לא צוללים להצטרף להפלגה). סירת פיברגלס שניה מתאימה במיוחד לצלילות חורפיות יותר.
היציאה לצלילות מתבצעת פעמיים ביום: בבוקר ובשעה 4:00ו צלילת הבוקר היא לעומקי 35-20 מטר ואילו צלילת אחה"צ מתונה יותר. בכל מקרה, הצוללים הפחות מנוסים מלווים תמיד במדריך. המרכז אף מציע חבילות צלילה יומיות הכוללות 2 צלילות, מכל אוויר וארוחת צהרים וניתן אף לצאת לצלילות לכיוון הזנוביה.
המועדון, בדומה לזה עמו צללנו בסבב הראשון, מקפיד על הניירת. חייבים להציג תעודת צולל ואת הלוג-בוק. דירוג מינימום להצללה: כוכב 1. המרכז אף ממליץ לוודא לפני שמגיעים אליו על ביטוח בר תוקף.

מערות פאפוס
בחופי פאפוס ניתן לצלול במספר מרשים של אתרים, רובם, חשוב לציין, מתאימים יותר לצוללים המתחילים. מדובר בצלילות 'רגועות' יחסית, במים צלולים ונקיים, לעומק שאינו עולה על 12 מטר. כל הצלילות המתוארות בהמשך הן צלילות מהחוף.
בין האתרים היותר מומלצים: Roman The Wall, שרידי הנמל הרומי ששכן בפאפוס. במקום מתבצעות מדי פעם צלילות מחקר ארכיאולוגיות. העומק המקסימלי באתר: 6 מטרים, מה שעושה אותו אידיאלי לצלילות לילה ולאימונים ראשונים. ה - Lighthouse Wreck, ספינה יוונית של 5000 טון, שטבעה בשנת 1971. עומק מקסימלי: 6 מטרים ולמרות שהספינה די מפורקת ניתן להבחין בבירור בשני פרופלורים גדולים. Sparks Grotto, אתר עם עומק מקסימלי של 9 מטרים, לחובבי המערות התת - ימיות. הללו צנועות במידותיהן, אבל הנוף בדרך אליהן מרשים כשהוא חולף על פני סלעי ענק. המרכז ממליץ על לפחות שתי צלילות לאתר זה. אתר נוסף לחובבי המערות הוא of Bay caves (עם עומק של 9 מטרים) ו5).-Harbour George. ואם נבר מערות, אזי רצוי להגיע ל - ,street Wall, מדרון תלול ובו פתחי מערות קטנים, כמו גם כמות גדולה של ספוגי ים. במערות שוכן מגוון דגים ובקרקעית בעומק כ30- מטר, נמצא עוגן אבן גדול, שריד לתקופת הזוהר של העבר. שוחרי ההפלגות נהנים בפאפוס ממבחר עשיר של אתרים. K Vera the of Wreck The., הוא אתר חביב לצלילת אחר צהרים. המיקום: 25 דקות הפלגה מהנמל. מדובר על ספינה לבנונית באורך כ200- מטר שהוטבעה בשנת 1974. הספינה מוטלת על הקרקעית, בעומק של כ10- מטרים, בארבעה חלקים מרשימים. הגשר במצב הטוב ביותר וניתן להבחין בדי הרבה פריטים. לא רחוק משם, יכולים הצוללים המנוסים לצלול בסדרה של מנהרות צרות. Caves Amphorae , הוא אתר צלילה מומלץ ביותר. במקום, בעומק 12 מטר, לאחר הפלגה של 25 דקות מהנמל, ניתן לבחון מספר מערות כשבסמוך לאחת מהן שוכן תמנון ענק העונה לשם "וולי".
עוד ספינה טבועה היא ה - Achiless, ספינה יוונית שהתפוצצה באופן מסתורי ביותר וטבעה באזור בשנת 975ו. יש שלושה חלקים השווים ביקור כשהפופולרי שבהם הוא פרופלור הברונזה המרשים. אתר חביב אחר ממוקם כשלושה ק"מ מהחוף באזור שרטונים. בימים עברו עצרו הסלעים הללו מספר רב של ספינות שניסו לעבור במקום ואת השרידים ניתן לראות עד היום. כך ניתן להבחין במצבורי חרסים, חלקי עוגני אבן עתיקים, ושאר זוטות. במקום יש תצורות סלעים מעניינות במיוחד וגם כמות לא רגילה של בעלי חיים ימיים.

מדגם מייצג
בין מאי לספטמבר, פעם בשבוע נערכות הפלגות בנות יום אחד לכמה מהאתרים היותר מרוחקים. המסלול כולל ארוחת צהרים ויין, כמו גם כיבוד קל לאורכו של היום. אתר מועדף כאן הוא Manijin Island, שצוללים רבים, כך גילינו, מעדיפים במקום לצאת אליו בסירה, לשנרקל כ15-דקות עד להגעה אליו. יש בו מדגם מייצג לכמה סוגי צלילה וכל אחד יכול למצוא שם את המועדף עליו: מערות הצבועות בורוד וסגול, ירידה במתלול, קשתות סלע ואפילו 'מיני חור כחול". עומקי הצלילות נעים בין 6 ועד 22 מטר. לאחר הורדת הצוללים מפליגה הספינה למפרצון סמוך ושם גם מוגשת ארוחת הצהרים. המסלול מומלץ במיוחד למשפחות שבהן חלק מבני המשפחה אינו צולל. עוד אתר הזוכה לאוהדים רבים, במיוחד בעונת ההטלה של צבי הים, ממוקם צפונית לפאפוס, זהו ה-head Devils, השוכן לחופי שמורת הטבע אקאמאס והוא מאופיין במערות ובמנהרות המתחברות האחת לשניה, בעומקים שבין 6 ל22- מטר.

תודה ל-Organisation Tourism Cyprus וארקיע אינטרנשיונל, על הסיוע בהכנת הכתבה.
תודה מיוחדת על הארגון המושלם למנהלת משוד התיירות
- לואיזה ורקלס ולמלונות שאירחו אותנו: מלון "אודסה" ומלון "פפוס ביץ'".

 

 

 

  מפאפוס ועד פלאטרס וקצת על אוכל
  קפריסין-סימני דרך ומחירים