...Loading...

הערות ובקשות מיוחדות:
...טוען...

Florida Keys

קריאת הרשמים הבאים תביא אתכם לאותה מסקנה אליה הגיע הכותב: שווה לצלול באיי פלורידה, הנחשבים למקום האטרקטיבי ביותר בארה"ב לצוללים (פרט, כמובן, להוואי)

ליאור להב

והפעם ה- Florida Keys. את האיים שבהם ביקרתי וצללתי מיינתי על פי סדר מדרום לצפון, כלומר, מ- Key west עד ל- Miami, תוך שאני מכסה את האיים הבאים: Key Largo ,Islamorada ,Marathon ,Key west. תזכורת לפני שיוצאים לדרך: כל האזורים הינם אתרי טבע מוגנים, כך שהדיג אסור בהחלט!

Key west
זהו האי הדרומי ביותר בשרשרת ה- Keys. אי שבו יש חופים רבים, בסיס של הצי האמריקני, שדה תעופה ועיר. כן, וגם לא מעט ישראלים הגרים בדרום האי ועובדים שם. אוכלוסיית האי מונה כ30,000- איש והמקומיים מכונים CONCH, על שם צדף מקומי.
הצלילה עצמה בוצעה בסיוע מועדון Subtropic שהגימיק שלו הוא שלפני כל יציאה למים, מצלמים את הצוללים בנפרד ומפרסמים את תמונתם באינטרנט למשך כשנה.
ישנן כמה ספינות טבועות באזור, אך האטרקציה המרכזית היא ה- Finger Reefs שלהם. כשעה של הפלגה מביאה אותך לריפים בצורה של אצבעות, בעומק של כ10-4- מטר.
מתחילים באחד וממשיכים לשני, עד שנגמר האוויר. הראות היא ל10- מטר בערך, המאפשרים תצפית נאה בנוצות מים סגולות ענקיות מחוספסות, סרטנים ודגה. ישנן כמה נקודות עגינה בכל האצבעות, כך שלעולם כמעט לא חוזרים לאותה נקודה. וגם אם חוזרים - תמיד יש משהו חדש לראות.
שתי הספינות אותן ביקרנו היו: Cayman Saalvager ו- Joe’s Tug. ה"קיימן סלבג'ר" נמצאת בעומק מקסימלי של 30 מטר. בקצה אחד מצאנו Jewfish ובקצה השני מורנה. הירידה מתבצעת לאורך חבל, מהחרטום של הספינה, שמתחבר לספינת הצוללים. מכאן - ירידה ישר לאוניה עצמה. ב- Joe’s Tug מצאנו אניית דיג ישנה שבורה לגמרי בעומק 21 מטר. הסיבה: הוריקנים שפקדו את האזור בשנה שעברה.
במהלך אחת הצלילות בריפי האצבעות נתקלנו בשני Nurse Sharks אשר ישנו מתחת לכמה אלמוגים, אבל, חוץ מתקרית מינורית זו לא התרגשנו מבעלי חיים נוספים.
חוץ מהצלילה ב- Key West יש עוד הרבה מה לעשות, שלא כמו בשאר הערים/איים. יש את כל מרכז-דרום האי, שבו אפשר לפגוש את אותם הישראלים שגרים ועובדים שם. יש אפילו חנות בשם "יצחק מזרחי" ברחוב DUVAL. ישנן חנויות אחרות שבהם תכנסו ותראו את "ברכת העסק" מאחורי הדלפק.
מרכז העניינים בעיר הוא בדרום האי בסביבות Duval street העמוס במופעי רחוב, דוגמת אותו צעיר אשר הרים תנור והחזיק אותו בצורה מאוזנת בעזרת הפה. אפשר גם להסתפק בלראות את השקיעה בכיוון מפרץ מקסיקו, או בהרבה פאבים, בארים, מסעדות, חנויות מזכרות, חנויות לחולצות ואפילו פלנט הוליווד והארד רוק קפה. אפשר, כמובן, לשכור במשך היום ג'ט סקי, בננה, אופנועי ים, להצטרף להפלגות רגילות, להפלגות עם סירות זכוכית, לשנירקול, או סתם לתפוס חוף מוסדר ולעשות 'בטן גב'.
ישנו אוטובוס מאזור המלונות בחלק הצפוני של האי שלוקח לדרום האי וחזרה ב$5- ליום וזה חוסך מונית שתעלה פי שניים ויותר.
אחרי Key west שבה ביצעתי 8 צלילות, המשכתי ל- Marathon, שכוללת כמה איים שהופכים אותה לעיר שמונה פחות מ10,000- איש.

Marathon
במרתון ביליתי שני ימים ושני לילות. צללתי עם מועדון מאוד חביב בשם Caption Hook’s dive center. המועדון עצמו הוא Padi 5 Stars. הצוות היה חם ואוהב ובמיוחד הפגין את התכונות הללו קפטן הספינה שלהם, ג'רי. הראות כבר השתפרה במרתון, אבל לא היתה במיטבה כמו באיים שאליהם עוד אגיע. כאן יש כל כך הרבה מקומות לצלילה, שפשוט לא הספקתי להגיע לכולם, אבל ראיתי המון. תחילה צללנו ל- Thunderbalt, או בשם המקומיים T-Bolt. האונייה נמצאת בעומק של 32 מטר. זו היתה ספינת מלחמה ישנה שהוטבעה והיא די ידועה. האונייה טובעה על ידי צוללים למען צוללים, כך שניתן להכנס ולצאת לתוכה בקלות ללא חשש ממקומות חלודים ומסוכנים. עומק התחתית המקסימלי הוא ב37- מטר. באונייה תמיד מחכה Jewfish, דג ענק ומכוער, במשקל 575 ליברות (!) שמחפש את הצוללים. עוד נצפו בסביבה: מורנות, עקרב, חתולי ים וסרטנים.
ללינה בחרתי באופציית ה- Botel, שילוב של Boat+motel. כך, אפשר להגיע עם הסירה הקטנה שלך בחתירה, לעגון ולהכנס ישר ללובי ומשם לחדר.
ממרתון המשכתי לעוד שני ימים ושני לילות לכיוון Islamrada. כמו מרתון גם היא מונה פחות מ10,000- איש וכוללת מספר איים. אורכה מקצה אחד לשני הוא 20 מייל, שרובם איים קטנים.

Islamrada
המועדון שנבחר כאן היה Padi 5 star בשם Lady Cyana Divers, מועדון בעל חנות ענקית לאביזרי צלילה וביגוד המצוייד גם בשתי ספינות צלילה ענקיות. כאן לקחו אותנו לספינה שטובעה ב1987-, גם היא ספינת מלחמה לשעבר בשם Eagle. ניתן היה לראות אותה כבר מפני השטח, מה שמעיד על הראות ההולכת ומשתפרת ככל שמצפינים לכיוון מיאמי. השיוט עצמו אורך חצי שעה מהמועדון. האונייה נמצאת בעומק מקסימלי של 35 מטר. הספינה שבורה לשניים עקב ההוריקנים שפקדו את האזור לפני כשנה ויותר. בחלקים מהאונייה שנשברו יש קורות מסוכנות ורצוי להתרחק מהן, אבל הכל פתוח והגישה ממש קלה. הירידה לאונייה היא דרך חבל שמחובר מהאונייה הטבועה לספינת הצוללים. פרט לספינה נתקלנו בהרבה דגי Jewfish ו- Tarpon.
חוץ מב- Eagle ביקרנו בעוד מספר ריפים עם ראות מעולה. Davis Reef ,Crocker wall וב- Mudden Snapper reef. ב- Crocker wall, מעל לריף ראינו צב גדול ויפהפה ובירידה לאורך הקיר, נתקלנו מייד במורנה ענקית שקוטרה היה כ40- ס"מ. בקיר זה העמקנו עד 26 מטר, אם כי בקלות אפשר להגיע מעבר ל35- מטר.

Key Largo
מקום הצלילה האחרון לפני מיאמי. אפילו מחבילות צלילה שקונים במיאמי, צוללים ב"קי לארגו". ישנתי וצללתי שם במקום יפהפה. מוטל של 38 חדרים שנמצא על החוף שהוא גם בעל מועדון הצלילה שבמקום - Kelly’s on the bay - ושם מועדון הצלילה הוא Aqua nuts (ברמת חמישה כוכבים).
מהמזח ניתן לבצע קצת שנירקול ולמצוא פחיות ואפשר פשוט לעמוד על המזח ולראות חתולי ים סקרניים, קטנים ולא מזיקים. החוף במקום ממש מדהים. המקום עמוס מבקרים כל השנה ובכל צלילה מודרכת יוצאות שתי ספינות חדשות מבריקות, כשעל כל אחת בין 20 ל30- צוללים. היחס האישי כמעט ואינו קיים, אבל, מצד שני, אף אחד לא מקבל יחס מזלזל.
האתר הראשון בו ביקרנו היה ה- Molasses. שלל ריפים מגוונים בעומקים שבין 4 עד 10 מטרים. רואים ריף אחד ומיד ממשיכים לשני. יש כמה מערות שאפשר להיכנס לתוכן וכמה שרק אפשר להציץ דרכן. בריף ראינו Nurse Shark אחד שחפר וחפר בריף. כנראה שהיה שם איזשהו טרף שהוא רצה לתפוס. הגענו למרחק של 5 מטרים ממנו. ברגע שהתחלנו להתרחק הגיע עוד כריש כזה. משם המשכנו ועברנו בכמה מהמערות, ראינו מורנה שמנה ענקית, ירוקה ומפחידה. ראינו, שכן הראות היתה למרחק 30 מטר... בהחלט הצלילה הכי טובה ב- Keys.
משם המשכנו ל- Benwood wreck. ספינה טבועה שעשתה דרכה למיאמי לפני עשרות שנים, התנגשה באונייה אחרת ושקעה לעומק מקסימלי של כ12- מטר. הספינה שבורה די רציני. בקצה שלה מצאנו (איך לא) מורנה שמנה (וירוקה). אי אפשר היה לזהות את אורכה שכן היא נבלעה בתוך השברים. קשה לעקוב אחרי מבנה הגוררת בגלל הצורה הקשה שבה היא שבורה. אבל, בהחלט שווה.
בבוקר הבא לקחו אותנו לעוד ספינה צבאית לשעבר, באורך של כ100- מטר. בקלות אפשר להגיע כאן לקרוב ל40- מטר עומק, אבל אני נשארתי ב32- מטר. הזרמים היו חזקים ובקושי שחינו לכיוון אחד. נתלינו על הברזלים של האונייה והתנפנפנו כמו דגל. ברגע ששחררנו אחיזה, הדבר הבא שכיוונו אליו היה החבל שהוליך מהחרטום ישר לספינת הצוללים. הספינה מעניינת ביותר לצלילה, אבל מבזבזים המון אנרגיות על איזון ושחייה בגלל הזרמים.
שווה מאוד לצלול באיי פלורידה, למרות שהמבצע כרוך בתכנון מוקדם והזמנה מראש של מקומות לינה וצלילה. האיים הם על סף האיים הקריביים ונחשבים למקום הטוב ביותר והאטרקטיבי ביותר בארה"ב לצוללים (פרט, כמובן, להוואי).

עצות למטייל
צריך ורצוי לתכנן לנסוע בזמן שלא יורד הרבה גשם. לא מומלץ לנסוע במאי-יוני-יולי, עונת שיא הגשמים.
כדאי להביא את הציוד מהארץ, אם יש, שכן לשכור ציוד מייקר עוד יותר את העסק, שהוא ממילא יקר מאוד.
כדאי לשכור רכב. ככה לא נתקעים במלון ואפשר לטייל ולהסתובב כמה שרוצים. לפעמים המרחק בין מקום למקום מגיע ליותר מ5- מיילים שלא ניתנים להליכה ברגל.
אם כבר שוכרים אוטו כדאי להתעניין בחברות מקומיות ולאו דווקא בחברות הבינלאומיות שהן מאוד יקרות. שכירות לשבוע כמובן יותר זולה.
כדאי ללכת על חבילת צלילות להורדת המחיר.
כדאי לישון במוטל נורמלי ולא במלון וכך לחסוך לא מעט כסף.
כדאי לנסוע שלא בעונת חגים, שכן אז מחירי הלינה מרקיעים שחקים.

מחירים
2 צלילות מודרכות כולל מכלים ומשקולות - $60. (בכל מועדון יוצאות 2 צלילות לספינה טבועה ואח"כ לריף).
השכרת ציוד צלילה מלא ליום - $20 .
השכרת מדריך מלווה לצלילות עומק לצולל כוכב 1 - כ$45-.
מוטל - בין $70-$30.
מלון - מ$60- ומעלה.
השכרת אופניים ליום - $15.
השכרת אופנוע/ טוסטוס ליום - $30.
השכרת מכונית ליום - $35 (לא כולל ביטוח).
מונית עולה $8 לנסיעה של 3 מייל (10 דקות).
אוטובוס לכיוון אחד, ממיאמי לקי ווסט, או חזרה - $33 .
כרטיס הלוך חזור - $60 (אפשר באותו כרטיס לרדת ולעלות כמה שרוצים, כל עוד זה באותו כיוון. אני נסעתי מקי ווסט למיאמי ב$33- כשעצרתי בכל המקומות בדרך ללא תוספת תשלום).

איך להגיע
ישנם רק שני שדות תעופה ב- Florida Keys. הבינלאומי הקטן ב- Key west ואחד יותר קטן ב- Marathon. נקודת יציאה: ממיאמי, אורלנדו, טמפה ונייפלס (Naples).