...Loading...
קבל מחיר הכי טוב שיש!

קורסי צלילה, טיולי צלילה,
ציוד צלילה, ציוד צילום תת מימי
קורסים לצילום תת מימי

השאירו פרטים ונחזור אליכם
עם הצעת מחיר!

שם:
טלפון:
הצעת מחיר ל:
דוא”ל:
הערות ובקשות מיוחדות:
...טוען...

איך מתחילים ?

איזו מצלמה ? איזה מארז ? איזה פלש תת מימי ? איך מתחילים ? טיפים, איפה קונים איפה לומדים. המדריך לצילום תת מימי לצלם המתחיל
 
מאת: בועז סמוראי
צילומים: בועז סמוראי

 

אני זוכר את התמונות הראשונות שצילמתי מתחת למים, ואת התסכול שהתלווה אליהן... התמונות ממש לא קלטו את המציאות שעמדה לנגד עיני, במקום להראות עולם תת ימי עשיר בססגוניות וצבעים קיבלתי תמונות שאם לסכם, הגוון הכחול די שלט בהן והחדות היתה מהן והלאה...


עולם הצילום התת ימי הוא תחביב מאתגר ולא קל, אך אם נעקוב אחר מספר כללים מנחים, נוכל להגיע במהירה לתוצאות מספקות בהחלט!
קודם כל כדאי שנבין מספר עובדות לגבי צילום תת ימי:

צפיפות המים פועלת כמסנן אור ומחשיכה את התאורה הקיימת. קרני האור שכן חודרות דרך המים נעצרות במים רדודים מאד ולכן ככל שנצלם בעומק רב יותר, כך יגיע פחות אור אל עדשת המצלמה שלנו. מאחר והמרכיב החשוב ביותר לצורך צילום הוא אור, עובדה בסיסית זו מקשה עד מאד על צילום תת ימי. גלי האור הראשונים ה'נבלעים' במים הם גלי האור הקצרים המייצרים צבעים חמים, ולכן כבר במים יחסית רדודים הצבעים הופכים לצבעים קרים, אדום למשל ייראה כמו חום ירקרק.

כדי להתגבר על בעיה זו ניתן להשתמש במספר פתרונות בהם נדון במאמר טיפים לצילום תת ימי מוצלח


• תאורה מלאכותית


• איזון לבן


• מסננים / פילטרים

 

 

 
 
חשוב להקפיד על צלילה בטוחה - צילום: בועז סמוראי
המים עמוסים בחלקיקים קטנים המרחפים בהם, אלה יגדירו את תנאי הראות בכל יום נתון, וקשה עד מאד לחזות אותם מראש. אזורים מסוימים יתאפיינו בתנאי ראות כאלה ואחרים בתקופות שונות במהלך השנה וכדאי מאד לבדוק אותם מראש, מאחר ותנאי הראות הקיימים משפיעים מאד על חדות התמונה ועל איכותה. הפתרונות לבעיות הללו גם הן נמצאות במאמר טיפים לצילום תת ימי מוצלח .

לפני שניכנס למים עם מצלמה תת ימית חשוב מאד שנדע לעשות זאת בצורה בטוחה, גם כלפי עצמנו וגם כלפי הסביבה. עלינו לשלוט באיזון התת ימי באופן שיאפשר לנו גישה והתקרבות לבעלי החיים בלי תנועות מיותרות שיבהילו ויבריחו אותם, ירחיפו חול או אפילו ישברו אלמוג, ועדיף לוותר על תמונה מאשר לפגוע בסביבה תוך כדי השגתה.


 מה גם שעלינו להחזיק את המצלמה באחת מהידיים דבר שיקשה עלינו להשתמש במאזן הציפה, לפמפמם, לתקשר באמצעות תנועות ידיים ועוד. כדאי מאד שלפני הצלילה הראשונה עם המצלמה נוודא שאנו מוכנים לכך על ידי בחינת יכולות האיזון שלנו תוך כדי שאנו מדמים שיש לנו מצלמה תת ימית באחת מהידיים במהלך צלילה רגילה.

 

כיצד נבחר באיזה מצלמה תת ימית להתחיל?

עד לא מזמן צילום תת ימי היה נחלתם של בעלי הממון. בשנים בהן מצלמות דרשו החלפת סרט צילום, צילום מתחת למים היה תהליך מאד מסובך ויקר ומספר מאד מצומצם של אנשים התעסקו בנושא. למצלמות הראשונות נבנו מארזי צלילה גדולים כבדים ומסורבלים שהקשו עד מאד על הצלילה ולעיתים קרובות לא מילאו את מלאכתם כהלכה והוצפו במים.

 

כיום עם כניסת המצלמות הדיגיטליות לשוק והפופולאריות הגדולה של ענף הצלילה קיימות אפשרויות רבות מאד לצילום תת ימי וכדאי שנכיר את כולן לפני שנבחר מצלמה.

 

  המצלמות הקיימות בענף הן:

 

 

 
עולם תת ימי עשיר - צילום: בועז סמוראי

המצלמות האמפיביות הן המצלמות הידידותיות ביותר למשתמש. מדובר במצלמה קומפקטית ופשוטה להפעלה שמוכנה לשימוש מתחת לפני הים. לרוב מצלמות אלה מוגבלות לעומק די רדוד, כ - 10-15 מטרים בלבד, אך זה יענה על רוב דרישות הצוללים והמשנרקלים במיוחד. מצלמות אלה מבוקשות מאד בקרב תרמילאים היוצאים לטיולים ארוכים ובוחרים בהן עקב היתרונות של המשקל הקטן וקלות וזריזות התפעול והשימוש.

 

בין הדגמים המובילים ניתן למצוא את ה: Nikon AW100, את ה Lumix מבית  Panasonic ואת ה Powershot  של Sony ועוד. בעצם כל החברות המובילות מייצרות כיום מצלמות נגד מים מסוג זה, ויש להניח שבעתיד הקרוב טווחי העומק של מצלמות אלו יגיעו לטווח עומקים גדול יותר. מחיר ממוצע – 1500 ש"ח.


 

 

מצלמות האקשן שינו את עולם הצילום - צילם: בועז סמוראי

מצלמות האקשן שינו את עולם הצילום ונתנו לכל ספורטאי חובב את האפשרות להפיק סרטון מקצועי בזויות סופר רחבות בצילום קרוב במיוחד כמו למשל מקסדה, מסיכת צלילה, צמיד יד ועוד. 

 

מצלמת הGoPro ומצלמות אחרות מיוצרות לפי מספר קווי יסוד בהם יש הקפדה על אפשרויות צילום אוטומאטי, גודל מינימאלי, עמידות בתנאי שטח קשים ביותר הכוללים מי מלח, עמידות בפני מכות וכדומה. היתרון במצלמות אלו לצולל המתחיל הוא קלות ההפעלה. מאחר ומדובר במצלמה אוטומאטית לגמרי אין צורך להתבונן בעינית, לסחוב משקל עודף ולשנות אופציות צילום וכדומה. החסרון הוא שמצלמות אלו לא מצוידות בפלאש ו/או תאורה, ובחלקן לא קיים אפילו מסך כך שלא תמיד מתקבלת התוצאה הרצויה.

 

מחיר ממוצע למצלמת ה GoPro 3 האחרונה בסדרה הוא כ-2000  ש"ח.

 
מצלמות P&S במארז צלילה ייעודי הן הבחירה האולטימטיבית כיום לצלם המתחיל כמו גם למתקדם. הקדמה הטכנולוגית הביאה לכך שהמצלמות הקומפקטיות המכונות Point and Shoot, דהיינו 'כוון ולחץ' כבר יודעות לעשות הרבה מעבר לכך.

האמת היא שכיום מצלמות אלו כבר נושפות בעורפן של מצלמות ה DSLR המאסיביות ששלטו ביד רמה בשוק הצילום עד לתקופה הנוכחית. אחת ההוכחות לכך היא שבמספר תחרויות לצילום תת ימי, מתחרים בעלי מצלמה שכזו, גברו על יריביהם המצוידים במצלמות ה-DSLR המודרניות ביותר.


מצלמות אלו מאפשרות גם צילום במצב אוטומאטי המותאם ברוב המודלים לצילום תת ימי, וגם צילום במצב ידני ושליטה נרחבת ביכולות המצלמה.


אחד החסרונות למצלמות אלו הוא משך הזמן שעובר בין הלחיצה על כפתור הצילום לבין הרגע בו הצילום אכן מתבצע, תופעה הנקראת – Shutter Leg שאותה יצרניות המצלמות משפרות מדגם לדגם שנה אחר שנה. יתרון עצום למצלמות אלו הוא שניתן להרכיב על המצלמה עדשות חיצוניות המשנות את זווית המצלמה ומשפרות את יכולות המקרו שלה – מיקוד מקרוב, או לחלופין מייצרות לה זווית רחבה, מה שאומר שבאותה הצלילה ניתן ליהנות משני עולמות הצילום הכה שונים – צילום מקרו וצילום בזוית רחבה, עובדה שאינה מתאפשרת במצלמות ה DSLR.
 

 
יתרון עצום למצלמות אלו הוא שניתן להרכיב על המצלמה עדשות חיצוניות המשנות את זווית המצלמה ומשפרות את יכולות המקרו שלה - צילום: בועז סמוראי 
 

בדגמים המובילים כיום ניתן למצוא את סדרות המצלמות המוצלחות G ו S של חברת Canon ואת סדרת  ה CoolPix  של חברת Nikon ו Lumix  של Panasonic כמו רבות אחרות וטובות. כאן כבר מדובר על הוצאות כספיות ניכרות יותר של בין 1500 ש"ח ל 3000 ש"ח למצלמה בלבד, ועוד סכום דומה למארז הצלילה.

 

מומלץ מאד גם להוסיף למצלמות אלו פלאש תת ימי בעלות של כ 2000 ש"ח עם חיבור בזרוע למארז המצלמה. אחד החסרונות הוא שכל מצלמה דורשת מארז תת ימי ספציפי עבור דגם המצלמה הנ"ל, כך שכשתרצו לשדרג את המצלמה, או להחליפה, לא יהיה כל שימוש במארז הצלילה שלה.


מצלמות רפלקס במארז צלילה ייעודי . בין אם מדובר במצלמת רפלקס -  DSLR פשוטה ביותר או משוכללת ומקצועית, כאן כבר מדובר על הוצאה כספית משמעותית. מצלמות ה DSLR – Digital Single Lens Reflex הן מצלמות מקצועיות המאפשרות שליטה מלאה על נתוני הצילום, החלפת עדשות לפי בחירה וצילום ברגע ה'אמת' בלי כל השהיה או עיכוב.


  אפשר לצלם בכל תנאי התאורה והמרחקים הקיימים
 - צילום: בועז סמוראי
 היתרון הוא שאפשר לצלם בכל תנאי התאורה והמרחקים הקיימים ולהגיע לתוצאות מרשימות ביותר מהשורה הראשונה. יחד עם זאת רשימת החסרונות היא ארוכה ביותר: נתחיל ממחירי המצלמות והמארזים, בהם יש להתאים את החלק הקדמי של מארז הצלילה עבור העדשה בה נשתמש, להוסיף טבעות וחיבורים שיאפשרו שליטה בזום ובפיקוס העדשה, ולפעמים גם להוסיף עינית בצורת פריסקופ קטן שיאפשר צפייה נוחה בעינית המצלמה, מאחר ולא תמיד ניתן להשתמש במסך המצלמה.

 

מלבד למחיר המצלמות, מחירי מארזי המצלמות מגיעים לאלפי דולרים ובמקרה של הצפת מארז והריסת מצלמה מדובר בעגמת נפש ובמהלומה כלכלית לא קטנה.

מארזי המצלמות תופסים נפח רב ושוקלים מספר קילגורמים, וכשמוסיפים להם זרועות לנשיאת מבזקים וכבל סינכרון (בעלות של עוד אלפי שקלים) מגיעים למערכת צילום ענקית ומסורבלת שעולה כמו מכונית משפחתית קטנה, והופכת את עיסוק הצלילה למשני לצד העיסוק וההכנות לצילום התת ימי.

 

  צלילה עם מצלמת DSLR במארז היא צלילה למתקדמים בלבד בעלי שליטה ומיומנות גבוהה מאד, כזו שתאפשר איזון במגע מינימאלי אם בכלל, והחזקת המצלמה בשתי ידיים בדרך כלל. עוד חסרון משמעותי הוא טיסה לחו"ל עם ציוד הצילום הזה שמשמעותו בד"כ תשלום על משקל יתר והרבה מזל כדי שהדרך תעבור על ציוד הצילום העדין ללא נזקים ותקלות.


לסיכום אני ממליץ לכל מי ששוקל להיכנס לעולם הצילום התת ימי להתנסות ראשית בצלילה עם מצלמה קומפקטית מסוג ה P&S אותן ניתן לשכור בעלות זעומה כדי להחליט האם עיסוק זה מתאים לו וכדי לוודא שיש לו את רמת הצלילה הנדרשת עבור צילום בצורה בטוחה ומוצלחת, מבלי שיפגעו בסביבה התת ימית, ו/או בעצמם ובציוד שלהם. לאלו שידבקו בחיידק כדאי להתחיל ברכישת מצלמה קומפקטית ומארז, או במארז תת ימי עבור המצלמה שברשותם וכדי להגיע לתוצאות טובות כדאי לקרוא את המאמר: טיפים לצילום תת ימי מוצלח .
 

לאתר של בועז סמוראי "סטודיו אילת"